Czeski prywatny przewoźnik RegioJet już od jutra (tzn. od czwartku 18 września) rozpocznie kursowanie między Krakowem a Warszawą. To jednak dopiero przedsmak tego, co firma zaoferuje pasażerom od grudnia tego roku, gdy jej pociągi dojadą także do Gdyni i Poznania.
Już 18 września w czwartek o godzinie 8:49 ze stacji Kraków Główny do Warszawy Wschodniej
wyjedzie pierwszy krajowy pociąg niezależnego przewoźnika kolejowego, RegioJet, uruchamiany w trybie otwartego dostępu bez dotacji z pieniędzy podatników. Pociąg RegioJet będzie preludium do ekspansji żółtych pociągów w Polsce planowanej na 14.12.2025 r. Od nowego rozkładu jazdy czeski
operator planuje kursować do Trójmiasta, Krakowa (w dużo większej liczbie par niż obecnie) a także z Poznania do Warszawy.Ogromne plany RegioJet
Pilotażowy pociąg RegioJet jeździć będzie w trybie indywidualnego rozkładu jazdy w ramach aktualnie dostępnej przepustowości, co przekłada się na konieczność jazdy okrężnej z wydłużonym czasem przejazdu o około 30 minut. Celami pilotażu są przedstawienie marki pasażerom, przeszkolenie załóg, osiągnięcie planowanego poziomu obsługi pasażerów i wsparcie procesu rekrutacyjnego przed kolejnym krokiem milowym rozwoju RegioJet przypadającym na grudzień tego roku.
Po zakończeniu pierwszego etapu pilotażowego, od 14.12.2025 r., pociągi RegioJet w ramach rozkładu rocznego pojadą najkrótszymi i najszybszymi trasami z prędkością równą Pendolino, lecz z biletami w niższych cenach. W rocznym rozkładzie jazdy 2025/2026 przewidziano uruchomienie
6 par pociągów łączących Poznań z Warszawą, 3 par pociągów
między Gdynią a Krakowem przez Warszawę oraz dodatkowo 6 par pociągów pomiędzy Warszawą a Krakowem. Uzupełnieniem sieci ma być pociąg z Warszawy do Pragi. RegioJet zakłada, iż okres przejściowy, w którym osiągnie planowaną jakość usług i pełną gotowość operacyjną, zakończy się ostatniego dnia marca 2026 roku – do tego czasu pociągi RegioJet będą zestawiane z mniejszej liczby wagonów niż standardowych 8 i będą wydłużane stopniowo.
Różnoraki standard podróży
RegioJet oferuje pasażerom 4 klasy do wyboru – Business, Relax, Standard oraz Low Cost. W trzech z nich zapewnia bezpłatnie kawę, cappuccino lub latte bez ograniczeń, w każdej wodę, dostęp do Internetu, systemu rozrywki pokładowej oraz catering w przyjaznych cenach. Ten ostatni w okresie pilotażowym będzie stale uzupełniany: RegioJet przyjmuje oferty wysokiej jakości polskich produktów do wprowadzenia w swym menu. Przewoźnik wychodzi z założenia, że podróżowanie nie musi być uciążliwe – podróż mija szybciej, kiedy pasażer może wybierać z szerokiej oferty cateringu czy oglądać film w systemie rozrywki pokładowej.
Bilety na przejazdy pociągami RegioJet w czasie pilotażu będą dostępne online na stronie www.regiojet.pl. Obecnie ceny biletów rozpoczynają się na poziomie 39 złotych. Warto zaznaczyć, że z powodu wejścia RegioJet do Polski ceny biletów z Krakowa do Warszawy obniżyły już PKP Intercity, dotychczasowy monopolista na tej trasie. Obniżki objęły wszystkie kategorie pociągów,
w tym także EiP – popularne Pendolino.
W grudniu 2026 zakładane jest uruchomienie biletomatów oraz kas biletowych na dworcach. W pociągach krajowych będą obowiązywać polskie ulgi ustawowe oraz oferty promocyjne. Bilety na przejazdy RegioJet można wymienić lub zwrócić bezpłatnie do 15 minut przed odjazdem pociągu. W przypadku spóźnienia pociągu rekompensata jest przekazywana automatycznie na konto pasażera bez konieczności składania wniosku o nią.
Wejście RegioJet będzie miało pozytywny wpływ na zatrudnienie w kolejnictwie poprzez wzrost wynagrodzeń w tej branży. Pensja doświadczonego maszynisty, bez nadgodzin, wyniesie około 16 000 złotych brutto. Firma planuje również utworzyć akademię, w której będzie kształcić i przekwalifikowywać m. in. kierowców autobusów, lecz zgłosić będzie się mógł każdy, kto widzi swoją przyszłość w ekologicznym transporcie kolejowym.
W składzie pociągu RegioJet pracuje 8 członków załogi – więcej niż u innych przewoźników. Załogę tworzą: 1 maszynista, 1
team leader/kierownik pociągu, 2 baristów w dwóch kuchniach oraz 4 stewardów/konduktorów. Dlatego też RegioJet do końca marca 2026 planuje zatrudnić 300 polskich pracowników. Oferty pracy są dostępne w zakładce "kariera" na stronie internetowej RegioJet.
Lokomotywy TRAXX i Vectron
Pociągi RegioJet będą w większości prowadzone nowoczesnymi wielosystemowymi lokomotywami Alstom TRAXX MS3 wyposażonymi w system zabezpieczający ETCS, ale także lokomotywami Siemens Vectron. Wagony w zależności od klasy będą posiadały układ otwarty, przedziałowy bądź mieszany. Dostępny w nich będzie internet bez konieczności logowania, system rozrywki pokładowej (w wagonach typu Astra z wbudowanymi w fotele ekranami) czy komfortowe fotele. Więcej o planach taborowych przewoźnika, w tym nabyciu prawie 200 wagonów i tym, jak planuje zestawiać pociągi do Polski,
piszemy tutaj.
RegioJet jest czeską firmą w 100% należącą do Radima Jančury, który założył ją już w trakcie studiów w wieku 23 lat. Firma jest dziś największym prywatnym przewoźnikiem kolejowym w Europie Środkowej oraz drugim co do wielkości przewoźnikiem autobusowym. W ubiegłym roku RegioJet przewiózł na drogach i torach 13 milionów pasażerów i od dłuższego czasu generuje trwałe zyski. Obecnie w całej Europie Środkowej zatrudnia niemal 2000 pracowników.
RegioJet: Konkurencja dobra dla pasażera
Otwarcie rynku pasażerskich przewozów kolejowych w Europie i związane z tym umożliwienie konkurencji przynosiło podwojenie liczby pasażerów na liniach, gdzie miało ono miejsce. Znamiennym przykładem korzyści płynących z konkurencji jest trasa Praga – Ostrawa, gdzie po 14 latach ceny stale osiągają poziom połowy wartości cen z 2011 roku, zanim na tamtejszy rynek wstąpił RegioJet, i gdzie podwoiła się liczba pociągów.
Rozwój konkurencji będzie korzystny również dla Polski. RegioJet będzie zatrudniał polskich pracowników, a co najważniejsze, będzie odprowadzał podatki w Polsce. Korzyści uzyskają przede wszystkim pasażerowie, ale także pracownicy kolei czy firm z koleją kooperujących. Zwiększą się również przychody zarządców infrastruktury oraz dworców, co wesprze wzrost inwestycji w polską sieć kolejową.
RegioJet to nie jedyny prywatny czeski przewoźnik, jaki planuje wejście na polskie tory. Takie plany, od marca 2026, ma także Leo Express, który zorganizował już nawet
przejazd specjalny z tej okazji. Na naszych łamach
rozmawialiśmy z dyrektorem generalnym Leo, który mówił nam o planach rozwoju w Polsce, a także o możliwym wykorzystaniu na naszych torach pociągów Talgo. Całość rozmowy
można znaleźć tutaj.